Opus 333 WillSAX Quartet

The young professional artists from Paris; Vianney DESPLANTES, Jean DAUFRESNE, Patrick WIBART, Corentin MORVAN

The WillSAX with it amazing sound variations. Try it out !

Vianney DESPLANTES
He became a student of Gérard Portellano at the Conservatoire de Bayonne. Determined to turn his passion into a career, in 2007, Vianney was enrolled in Philippe Fritsch’s class at the CNSMDP (Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris), where he notably studied harmony, ethnomusicology, improvisation, theatre etc.
With the OPUS 333 quartet, Vianney Desplantes takes advantage of human friendship and musical depth to explore the full potential of the saxhorn and appreciate the infinite pleasures of chamber music. An improviser who is passionate about contemporary creation and experimentation with sound, he is a member of Collectif WARNING, ONCEIM (an orchestra of musical experimentation), and has been involved in numerous collaborations with composers, actors and dancers. Remaining true to his Basque heritage, Vianney also plays the alboka and plays in the groups Sasi Ardiak and Trikili-Trakala.

 

Il devient élève de Gérard PORTELLANO au Conservatoire de Bayonne. Décidé à faire de sa passion son métier, Vianney est reçu en 2007 dans la classe de Philippe FRITSCH au CNSMDP (Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris). Il y étudiera notamment l'harmonie, l'ethnomusicologie, l'improvisation, le théâtre etc... Avec le quatuor OPUS 333, Vianney DESPLANTES profite d'une amitié humaine et musicale profonde pour explorer toutes les potentialités du saxhorn et goûter aux joies infinies de la musique de chambre. Improvisateur passionné par la création contemporaine et l'expérimentation sonore, il est membre du Collectif WARNING, de l'ONCEIM (orchestre d'expérimentation musicale), et multiplie les collaborations avec des compositeurs, comédiens et danseurs. Fidèle à ses racines basques, Vianney est également joueur d'alboka et joue dans les groupes Sasi Ardiak et Trikili-Trakala.

Jean DAUFRESNE
Jean is a multi-faceted artist. A trained classical musician, he performs in the worlds of both classical and contemporary music. Eager for new experiences, he also dedicates his time to free improvisation and instrumental theatre. For two years, he studied with Bernard Lienard at the Conservatoire de Aulnay-sous-Bois before returning to the Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris (CNSMDP) in 2008, where he studied under Philippe Fritsch and Jean-Luc Petitprez. In 2012, he won the Paris Prize for saxhorn/euphonium (with first-class honours and special citation from the jury), as well as the Paris Prize for chamber music in 2014 with the Opus 333 quartet (with first-class honours and special mention from the jury). He became a member of the Musique de l'Air (French Air Force Band) on alto saxhorn in 2010. In 2015, he won first prize at the International Competition of Tours. He also plays solo euphonium in the Orchestre de Cuivres de Paris (Paris Brass Band).

 

Jean est un artiste aux multiples facettes. Musicien classique de formation, il évolue dans le monde de la musique classique et contemporaine. Avide d'expérience, il se consacre également à l'improvisation libre et au théâtre instrumental. Il étudie deux ans avec Bernard LIENARD au Conservatoire de Aulnay-sous-Bois avant de rentrer en 2008 au Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris (CNSMDP) dans la classe de Philippe FRITSCH et Jean-Luc PETITPREZ. Il obtient en 2012 son Prix de Paris en saxhorn/euphonium (Très Bien à l’unanimité avec les félicitations du jury), ainsi que son Prix de Paris de musique de chambre en 2014 avec le quatuor Opus 333 (mention Très Bien à l’unanimité avec les félicitations du jury). Il intègre les orchestres de la Musique de l'Air au saxhorn alto en 2010. Il remporte, en 2015, le premier prix du concours International de Tours. Il est également euphonium solo de l'Orchestre de Cuivres de Paris.

Patrick WIBART
Patrick started learning the tuba at the age of 6 in Picardy, at the Conservatoire de Persan. He was very quickly spotted for his vocal abilities, and joined the Maîtrise de Radio France (the Radio France choir school) at the age of 10 under Toni Ramon. After five years of training, he decided to concentrate on studying the saxhorn. At the age of 15, he joined the Conservatoire National de Région de Paris and was then accepted into the Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris three years later, where he gained a Masters with first-class honours and special citation from the jury in 2013, with special honours for his choice of programme and instrumental versatility. Although he is a regular guest in orchestras such as La Chambre Philharmonique, La Grande Écurie, Les Siècles and the Orchestre National de France, chamber music remains his area of expertise. He is notably a member of the OPUS 333 quartet, with whom he graduated from the Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris in 2014 with a Masters in Chamber Music with first-class honours and special citation from the jury.

 

Patrick commence l'apprentissage du tuba à l'age de 6 ans en Picardie, au Conservatoire de Persan. Très vites repéré pour ses qualités vocales il entre à 10 ans à la Maîtrise de Radio France sous la direction de Toni RAMON. Après cinq années passées dans cette formation il décide de se concentrer sur l'étude du Saxhorn et entre à 15 ans au CNR de Paris puis est admis trois années plus tard au CNSM de Paris dont il est diplômé en 2013 d'un master mention Très Bien à l’unanimité avec les félicitations du jury avec mentions spéciales pour le choix du programme et la polyvalence instrumentale. Bien que régulièrement invité dans des orchestres tels que La Chambre Philharmonique, La Grande Écurie, Les Siècles ou l’Orchestre National de France, la musique de chambre reste son domaine de prédilection. Il est notamment membre du quatuor OPUS 333 avec lequel il est diplômé en 2014 au CNSM de Paris d'un master de musique  de chambre mention Très Bien à l’unanimité avec les félicitations du jury.

Corentin MORVAN
Corentin started playing the euphonium in Nantes with M. Berger and gained his Degree in Music Studies with distinction in 2008. He then furthered his skills with D. Maillot and studied under P. Fritsch and J-L. Petiprez at the Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris at the age of 17. He completed his studies in 2014 and gained a Masters on the euphonium/saxhorn with distinction. Alongside his studies, he has been a distinguished soloist at numerous competitions and won first prize at the National Music Competition of Levallois-Perret in 2010, as well as first prize at the National Tuba Competition of Tours in 2011. In 2012, he won second prize at the Jeju International Competition in South Korea, one of the most prestigious competitions for the euphonium. Corentin regularly performs as a soloist with brass bands and concert bands and at recitals with piano accompaniment, playing the major works in the repertoire. He has also been invited to play with several major French symphony orchestras (Orchestre de Paris, Orchestre National de Lille, Orchestre National de Montpellier, Orchestre National de France, Orchestre Philharmonique de Radio France, La Chambre Philharmonique, Orchestre National des Pays de la Loire...) on both the saxhorn and euphonium as well as the ophicleide. A founding member of the OPUS 333 quartet, he considers chamber music to be his favourite means of expression and it is thus his predominant musical preoccupation.

 

Corentin débute l'Euphonium à Nantes avec M. BERGER et obtient brillamment son DEM en 2008. Il se perfectionne ensuite auprès de D. MAILLOT et intègre à l'âge de 17 ans la classe de P. FRITSCH et de J-L. PETIPREZ au CNSMD de Paris. Il finalise ses cursus en 2014 et obtient un Master d'euphonium/saxhorn mention très bien à l'unanimité. Parallèlement à ses études, il se distingue en soliste lors de nombreux concours et remporte en 2010 un premier prix au Grand Concours National de Musique de Levallois-Perret puis, en 2011, un premier prix au Concours National de Tuba de Tours. En 2012 il obtient le deuxième prix du concours international de Jeju en Corée du Sud, un des concours les plus prestigieux pour l'euphonium. Corentin se produit régulièrement en soliste avec brass-band, orchestre d'harmonie ou récital avec piano interprétant les grandes oeuvres du répertoire. Il est également invité à rejoindre les grands orchestres symphoniques français (Orchestre de Paris, Orchestre National de Lille, Orchestre National de Montpellier, Orchestre National de France, Orchestre Philharmonique de Radio France, La Chambre Philharmonique, Orchestre National des Pays de la Loire...) aussi bien pour la pratique du saxhorn et de l’euphonium que de l’ophicléide.Membre-fondateur du quatuor OPUS 333, il considère la musique de chambre comme son moyen d'expression favori et s'y implique tout particulièrement.